Sentences a day in English

Mind the education

멋진 인생과 더불어 2009. 3. 1. 09:47

땅덩어리도 작고 부존자원도 없는 작은 나라에서 경제적으로 큰 성장을 이룬 건 기적 같은 일입니다. 러시아 사람도 미국 사람도 캐나다 사람도 영국 사람도 핸드폰은 한국산이 최고라고 합니다. 요즈음 팔리고 있는 LCD TV는 대부분 삼성 아니면 LG입니다. 현대가 만든 제네시스는 캐나다에서 올해의 차로 선정되었습니다. 일본산 자동차 도요타나 혼다, 닛산만큼은 아니자만 현대에서 만든 소렌토나 스텔라 투산 등은 많은 사랑을 받고 있습니다.

오십년 전에 큰 전쟁을 겪었고 먹을 것이 없어 세계인들로부터 도움을 받아야 했던 우리의 과거를 생각하면 기적이 아닐 수 없습니다. 이런 기적 같은 일이 일어나게 된 원인은 여러 가지가 있겠지만 그 중에서도 가장 중요한 걸 꼽으라면 단연 교육을 들 수 있을 것입니다.

우리네 부모님들은 자신들이 못 입고 못 먹어도 자식 교육만은 시켜야 한다고 믿었습니다. 피죽을 먹어도 자식 교육은 시켜야 한다고 말씀하시는 어머님의 말씀을 자주 듣곤 하였지요.

이런 교육 덕분에 부존자원이 거의 없는 나라가 세계 13위의 교역국이 되었었지요. 많은 기술이 발전을 이루어 세계 최고의 제품을 생산하게 된 것도 교육의 힘 덕본이 아닐까 싶습니다. 개인이든 국가든 교육이 우리의 삶을 한 단계 끌어올려주는 것만은 분명합니다. 실력만 갖추면 세계 어디에서든 당당히 일하며 풍요롭게 살 수 있지요.

이곳 캐나다에서도 동일합니다. 공부를 많이 한 사람들이 더 좋은 직업을 가지게 되고 더 좋은 수입을 얻습니다. 캐나다에서도 부모 자신이 가난하거나 교육을 적제 받은 사람들이 교육에 관심이 적습니다. 공부를 하거나 말거나 대학을 가거나 말거나 신경 쓸 겨를이 없기 때문이겠지요. 먹고살기에 바빠 자녀 교육을 제대로 못한 탓이겠지요.

매년 토론토에서는 3, 6, 9, 10학년을 대상을 학업성취도 조사를 합니다.  읽기 쓰기 수학 등 세 과목을 동시에 평가하여 어느 정도의 수준을 유지하고 있는지 확인하지요. 조사결과 잘 사는 가정과 상대적으로 못사는 가정의 학업성취도가 상당한 차이가 나타난다고 말하고 있습니다. 교육이 향후 삶의 질을 결정한다고 볼 때 가난도 대물림 될 수 있음을 보여주지요.

인종 간에도 학력의 격차는 상당히 벌어지고 있습니다. 한국이 속한 동 아시아가 상대적으로 가장 높은 학업성취도를 보이고 있으며 다음 그룹이 백인 그룹입니다. 흑인이 가장 낮은 결과를 보여주고 있으며 다음이 라틴 아메리카 그룹입니다.

이것은 공립학교만을 대상으로 한 결과이니 사립학교까지 감안하면 백인들의 학업 성취도는 좀 더 높게 나타난다고 보는 것이 옳지 않을까 싶습니다. 사립학교에 다니는 학생들의 숫자는 백인 가정의 자녀들이 가장 많으니까요. 이 조사결과를 보면서 일본 한국 대만 등 동아시아인의 교육열이 매우 높다는 걸 알 수 있습니다.

교육열로 치면 유대인, 중국인 또한 대단하지요. 캐나다나 미국에서 위사들의 숫자를 보면 유대인이나 아시아인의 높은 비중을 차지하고 있습니다. 인도인의 숫자도 많지요. 유태인의 경우 변호사로 일하는 사람이 많으니 그들의 교육열과 교육수준이 세계 최고의 수준임을 부인할 수 없지 않을까 싶습니다.

힘든 일이지만 꾸준히 노력하여 실력을 쌓는 길이 미래를 위하여 가장 큰 무기가 된다는 사실을 기억해야 합니다. 젊은 시절의 노력은 어느 하나 헛되지 않습니다.(everything counts)

평생 삶의 경쟁에서 우위를 점하는 길은 좋아하는 일을 찾고 그 일에 매진하는 것이며 공부를 계속하여 실력을 쌓는 것입니다.         

 

<Mind the GAP>

An ever-widening achievement gap in Toronto's elementary public schools is most apparent among boys the poor and kids from black, Latin American and Middle Eastern families, data released yesterday reveals.

A $165,000 survey of parents with children in Kindergarten to Grade 6 was answered by 95,000 parents last spring-about 68% of the total number of parents with children to the Toronto District School Board's elementary system.

The survey collected demographic data similar to the national census, including racial backgrounds, family income, parent's education as well as the educational expectations of their children.

By comparing census answers with scores in provincially mandated standardized test sores in reading, writing, and math, school board researchers identified achievement gaps with some of the largest gaps between racial groups.

"The report's authors call the findings "concerning" because they show a socioeconomic divide.

"Toronto has a shrinking middle class and a growing gap between rich and poor," said Gery Gonnelly, The TDSB(Toronto District School Board)'s director of education at a press conference where the findings were unveiled yesterday.

"The results also confirm that the lower-income families faced other challenges as they are more likely to be single parents, immigrants to Canada, have low educational attainment and come from racialized groups."

Each of those factors alone are demonstrated to negatively effect a students fall into more than one of those groups, Connelly said.

The value of knowing this data should result in more help students who need it and more planning and preparation for them as they move through the school system, she said.

Despite the gaps, most parents, regardless of income or background, had high popes for their children's education, with 95% saying they wanted their child to complete education beyond high school.

But again, race came into play with that answer, Parents of aboriginal students were much less likely(53%) to say they wanted their child to attend university while 93% of parents of East Asian students expected their child to go. Minority parents were also more likely to say they wanted their child to attend college.

Single parents, Canadian born parents and those with lower educational backgrounds were also their child to attend university(69-81%).


2008 EQAO READING, WRITING & MATH RESULTS

           Grade 3             Grade 6 

(achieved Level 3 or 4) (achieved Level 3 or 4)  

E.Asian   68%, 74%, 85%      78%, 83%, 86%

White     60%, 60%, 78%      76%, 75%, 72%

S.Asian   55%, 71%, 74%      68%, 74%, 68%

Mixed     58%, 63%, 72%      69%, 77%, 72%

Middle    40%, 55%, 61%      70%, 74%, 66%

Eastern  

Latin     37%, 47%, 52%      51%, 55%, 42%

American

Black     43%, 51%, 50%      47%, 55%, 37%

TDSB      57%, 64%, 67%      63%, 66%, 60%



2008 EQAQ RESULTS, BY FAMILY INCOME

Reading, Writing and Mathematic results

                      Grade 3           Grade 6

        (reaching Level 3 or 4)  (reaching Level 3 or 4)

$100,000+          66%, 67%, 86%      86%, 85%, 84%    

$75,000~$99,999    64%, 69%, 80%      76%, 78%, 74%

$50,000~$74,999    63%, 68%, 75%      73%, 77%, 72%

$30,000~$49,999    58%, 67%, 70%      65%, 71%, 66%

Less than $30,000  47%, 58%, 62%      55%, 62%, 56%

TDSB               57%, 64%, 67%      63%, 66%, 60%

(Source: Toronto District School Board 2008 Parent Census)


<What is the EQAQ?>

Ontario province's Education Quality Accountability Office(EQAO) designs and supervises tests for all students in Grade 3,6,9 and 10. Students skills are tested and then measured; on a scale of one to four:

Level 1 - below provincial standard

Level 2 - close to provincial standard

Level 3 - meets provincial standard

Level 4 - above the provincial standard

The TSBD took the EQAO results of Grade 3 and 6 students are compared them with feedback received through parental surveys. Here's a sample of what they found:

(GENDER)

Grade 3 and 6 girls were more likely than boys to meet or exceed the provincial standard in EQAO reading and writing by difference of 11 to 17 percentage points.

(HOME LANGUAGE)

Both Grade 3 and 6 bilingual speakers(those speaking English and a first language at home) were more likely to do better in reading, writing and math than their peers who only speak English or their mother tongue at home

(RACIAL GROUPS)

There are clear achievement gaps by student's racial background in both Grade 3 and 6. Black, Latin American and Middle Eastern students are experiencing the most challenges with some of the differences between groups as high as 40 percentage points, especially in math.

(PARENTS' PLACE OF BIRTH)

Grade 3 students with immigrant parents are less likely to meet the provincial standard in reading and math. By Grade 6, those students overcome the achievement gap in math but fall behind further in reading.

(PARENTAL PRESENCE AT HOME)

Children in single-parent families are less likely to meet the provincial standard in Grade 3 and 6 reading, writing and math. That gap widens as they ages, with Grade 6 children in single-parent homes failing 15 to 20 percentage points behind in reading and math.  

(Source: Saturday Sun February 28, 2009 page 4~5)


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